Predškolská výchova

26.09.2011 16:26

Dať dieťa do predškolskej výchovy?

Deti nastupujú do školy s vedomosťami, aké ich rodičia pred rokmi nemali. Mnohé poznajú písmenká, vedia napísať svoje meno či dokonca súvislú vetu, prečítať kratší text a čísla im tiež nerobia problémy. Je ešte vôbec potrebná predškolská výchova?

Nielen čítať a písať

skolka1.jpgPredškolská výchova nespočíva v tom, aby sa dieťa naučilo vopred písať či počítať. "Návšteva materskej školy je vhodná  po stránke rozvíjania zručností. Kvalifikovaní pracovníci používajú rôzne úlohy a cvičenia, ktoré umožnia lepší rozvoj grafomotoriky či myslenia," hovorí psychológ Dr. Maroš Majko. Odborne školení pedagógovia v materskej škole deti počas predškolskej prípravy naučia dieťa napr. správne držanie ceruzky počas grafomotorických cvičení, pripravia dieťa na súvislejšie venovanie sa povinnostiam a po konzultácii s psychológom dokonca môžu rodičom odporučiť odklad začatia školskej dochádzky.

Viaceré materské školy pracujú s logopedickými ambulanciami, kde odborník vie posúdiť, či dieťa potrebuje odbornú pomoc pri výslovnosti problematických hlások. Príliš prísny alebo naopak príliš zhovievavý rodič nemusí presne odhadnúť, či dieťa potrebuje odbornú pomoc. V predškolskom veku je dieťa prispôsobivé a natoľko rozumné, že výsledky sa dostavia skôr, ako dieťa nastúpi do školy.

Malé osobnosti

Predškolská dochádzka a samotná návšteva detského kolektívu naučí dieťa správať sa v situáciách, ktoré v rodine bežne nenastávajú. "Dieťa si zvykne na kolektív, často sa naučí prehrávať, ale aj presadiť v skupine detí. Už v tomto období sú veľmi jasne viditeľné prejavy osobnosti dieťaťa vo vzťahu k iným deťom. Rodič či pedagóg má preto stále čas zareagovať a dieťa usmerniť," hovorí Dr. Majko.

skolka2.jpg

V tomto prípade je dôležitá predškolská výchova najmä pre tie deti, ktoré doposiaľ z rôznych dôvodov kolektív nenavštevovali. Správanie sa v rovnocennom kolektíve detí je úplne odlišné od správania sa v úzkom kruhu rodiny. Dieťa sa taktiež naučí rešpektovať inú autoritu ako rodiča.

Úskalia predškolskej výchovy

Obavy, že dieťa bude mať v prvom ročníku viac vedomostí ako ostatní rovesníci, rodičia mať nemusia. Medzi školami a materskými školami funguje spolupráca pri výchove malých predškolákov a pedagógovia na začiatku prvého ročníka ľahko vypozorujú, čo ich prváčikovia už ovládajú. So zaškolenými deťmi sa pracuje oveľa ľahšie ako s deťmi, ktoré doposiaľ nenavštevovali kolektív a nezískali žiadne zručnosti.

Opatrnosť je namieste v prípade chorľavých detí, detí s poruchami správania alebo u detí s telesným postihnutím. Psychológ radí: "V materskej škole môžu mať ťažkosti deti s rôznymi ochoreniami, telesne postihnuté či príliš úzkostlivé. Tu je potrebné konzultovať s odborníkmi – lekármi, psychológom a podobne. Vždy podľa druhu postihnutia a prejavených ťažkostí. "

Rodičov a malých prváčikov čaká v prvom roku školskej dochádzky náročná úloha - predškolská výchova im ju trochu uľahčuje.


 

—————

Späť